RC review: Dokonalý pár

Název: Dokonalý pár
Série: Matched #1
Autor: Ally Condie
Datum vydání: 28. 6. 2012
Počet stran: 328
Nakladatelství: Knižní klub

Cassie vždy věřila, že podřídit se těmto rozhodnutím je jen malou daní za dokonalý život. Když jí tedy Společnost vybere jako životního partnera jejího nejlepšího kamaráda Xandera, nepochybuje o tom, že je to ten pravý… dokud se na displeji s jeho portrétem nakrátko nemihne tvář někoho úplně jiného. Cassie musí najednou řešit obrovské dilema – volit mezi Xanderem a Kyem, jediným životem, jaký kdy poznala a dovedla si představit, a cestou, po níž se dosud nikdo nevydal. Musí volit mezi dokonalostí a citem, který možná dokonalý není, zato je však upřímný.
První část románové trilogie z budoucnosti, která staví na literárních kvalitách minulosti.

Život v blízké budoucnosti je pro každého přesně nalinkován.  Ať už se jedná o prácí, lásku nebo smrt. Práci přidělují správci, životní partner je vygenerován počítačem, tak aby spolu dvojice tvořila perfektní pár, a dokonce každý ví, kdy přesně na den zemře. Ať se to může zdát jakkoliv zvláštní, pro budoucí společnost to naprosto normální. Je to dokonalost. Ale i dokonalost může mít vadu na kráse. Panují přísná pravidla – lidé už nemají svobodnou vůli jako dříve. Dostávají jídlo na příděl a mohou číst, dělat a mluvit jen o tom, co je povoleno. Navíc společnost skrývá pod pokličkou ještě ohavnější věci a způsoby, které i tomu nejobrněnějšímu člověku přinesou husí kůži.

Cassie Reyesová dospěla do věku sedmnácti let a tudíž jí čeká jeden u nejdůležitějších okamžiků jejího života. Přes obrazovku se poprvé setká tváří v tvář se svým vyvoleným partnerem, se kterým bude Cassie muset strávit celý zbytek života a porodit mu děti. Překvapením je ale, když se na obrazovce žádná tvář neobjeví. Její partner je totiž její od dětství nejlepší přítel Xander. Tento fakt je však výjimkou. Opravdu málokdy se stane, že pár pochází z jedné provincie a že se znají. Pro Cassie to je však milým překvapením, protože Xandera měla odjakživa ráda. Budoucnost Cassie se tedy začíná obracet k lepšímu. To ale do té chvíle, kdy na se vyskytne chyba a Cassie ve svých informacích o partnerovi namísto obličeje Xandera uvidí obličej jiného mladíka. Kye. Kluka, kterého také zná a který je též ze stejné provincie jako ona.

Dokonalý pár je další dystopickou knihou, která prosákla i na český knižní trh. V zahraničí se kniha nebo spíše celá série těší velkému úspěchu a nemám žádné pochyby o tom, že by tomu u nás bylo jinak. Tento první díl nás přivádí do originální a promyšlené budoucnosti, která se může zprvu tvářit jako naprosto vyhovující, ale jak se čtenář pročte knihou dál, pochopí, že je ve skutečnosti vše úplně jinak.

Ze začátku je Cassie odhodlaná jít vstříc své perfektní budoucnosti s Xanderem. Sice to bere jako povinnost. Oba se ale znají od malička a tudíž je pro ně tato situace lehčí než pro ostatní páry, které se viděli zatím jen jednou v životě. Díky tomu, že vidí, jak se její rodiče milují, věří, že život s Xanderem je tou pravou volbou. Ani nepřemýšlí nad tím, že by mohla mít vlastní názor. Vlastní možnost volby. Až ve chvíli kdy se jí v životě objeví Ky, začíná svůj dosavadní život přehodnocovat.

Cassie mi od první chvíle přišla hrozně sympatická, milá a taková holka do nepohody přesně podle mého gusta. Její příběh mě nesmírně bavil a já nedočkavě čekala, co nastane v další kapitole. Moc se mi líbilo její přátelství s Xanderem. V některých chvílích bylo vidět, že jsou opravdu dobří přátelé a že to jim jde nejlépe. Asi bych si je nedokázala moc představit jako opravdový zamilovaný pár, ne jen jako někým jiným spárovanou dvojici. Xander mi ke Cassie seděl opravdu jen jako dobrý přítel, ale nic víc.

Kapitolou samou o sobě je Cassie a Ky. Díky Kyovi se Cassie dozvídá věci, o kterých neměla ani tušení, začíná se s ním učit psát a také začíná zjišťovat, že i přesto, že jí byl přidělen Xander, se pomalu začíná zamilovávat do Kye i kdy by vůbec neměla. Cassie a Ky byly spolu prostě úžasní. Ky zpočátku působil trochu záhadným dojmem, ale krůček po krůčku se začal Cassie otevírat. Sice bylo už od první chvíle, kdy se na scéně objevil Ky, jasné, jak se bude děj dál vyvíjet, mě opravdu hodně bavilo sledovat jejich pomalé sbližování. Neubránila jsem se ani svému klasickému poťouchlému úsměvu při každé jejich společné chvilce.

Myslím, že kdybych měla více času, tak bych knihu dokázala přečíst mnohem rychleji, ale bohužel mi do toho vlezl školní zahraniční zájezd, tak i přesto, že jsem knihu měla s sebou, jsem na ní vůbec neměla čas.

Naprosto mi vyhovovalo, že kapitoly nebyly ani krátké ani dlouhé, prostě pro mne ideální. Celkově se kniha moc dobře četla a autorčin styl psaní mi též vyhovoval. Bylo na něm něco zvláštní, co se mi opravdu líbilo.

Cassie se prakticky v prvním díle probouzí a začíná chápat, že život není jen o tom poslouchat společnost a správce, ale o tom udělat svá vlastní rozhodnutí a kroky, které sice mohou znamenat krok proti společnosti, ale na druhou stranu mohou Cassie konečně otevřít cestu ke svobodnému životu bez jakýchkoliv nařízení.

V pořadí druhý díl s podnázvem V nesnázích vyjde ještě letos a to v říjnu.

Za recenzní výtisk velmi děkuji nakladatelství knižní klub.