Review: Hrdinkou snadno a rychle

Název: Hrdinkou snadno a rychle
Série: Hrdinkou snadno a rychle #1
Autor: Meg Cabot
Datum vydání: Květen 2003
Počet stran: 256
Nakladatelství: Knižní klub
Dívčí román se odehrává ve Washingtonu. Vypravěčkou je 14letá Sam, prostřední ze tří sester. Starší Lucy je krasavice, mladší Rebecca zas nadprůměrně inteligentní. Sam si vedle nich připadá ošklivá a hloupá. Brání se světu, který nedokáže ocenit její kvality, podobně jako Mia z Princezniných deníků, humorem a kousavou ironií. Vše se změní, když Sam náhodou zabrání vraždě amerického prezidenta. Z přehlížené myšky se stane obletovaná a na večírky zvaná celebrita. Jenže Sam zjišťuje, že stejně nejradši chodí v kanadách a obědvá u McDonnalda… A co na to prezidentův sedmnáctiletý syn David? A Samina láska, sestřin přítel?

Autorku Meg Cabot snad ani představovat nemusím. Ti, kteří mají alespoň trochu přehled v knihách, její jméno znají. A její skvělé knihy též. Pokud vám ale knihy jako Mediátor, princezniny deníky, úspěšná smolařka, v kůži supermodelky nebo třeba Velikost L nic neříkají, styďte se. Meg je totiž spisovatelka s velkým S. Snad každá její kniha stojí za přečtení a pevně věřím, že by se vám všechny líbily.

Knihám od Meg Cabot se jednoduše odolat nedá. Proto jsem se nedávno vrhla na další knihu z jejího pera a to hrdinkou snadno a rychle, což je první díl této série. Měla jsem chuť na nějakou krátkou jednorázovku a jelikož tahle kniha je poměrně tenká a jelikož se knihy od Meg čtou velmi dobře a rychle, byla hrdinka mou jasnou volbou.

Sam je obyčejná průměrka americká dívka – má pouze pár přátel, prakticky neustále chodí v černém, má oblíbenou starší sestru roztleskávačku a je zamilovaná do sestříného přítele. Zdá se vám to normální? Pro Sam to normální je. To ale netuší, že se její dosavadní život brzo výrazně změní a vše, co k tomu stačí, je stát ve špatnou chvíli na špatném místě a zachránit velmi vlivnou osobu – prezidenta spojených států Amerických.

Hrdinkou snadno a rychle je kniha spíše pro mladší čtenáře okolo patnácti let, ale myslím, že dokáže pohltit i starší jedince, jako jsem třeba já. Nejde o žádný o nijak zamotaný a hodně propracovaný příběh, ale o jednoduchý, průměrný a předpovídatelný příběhem s jasným spádem. I když víte, jakým směrem se bude kniha odebírat a jak asi skončí, tak i přesto čtete dál a čekáte, co nového se stane.

Nemohu říct, že by Sam hlavní postavou podle mého gusta, protože mi nebyla až tak sympatická, jak bych normálně od hlavní hrdinky očekávala, ale nevadilo mi až tak, že bych se rozhodla knihu odložit. Většinou to bývá tak, že u hrdinky najdu něco, v čem se podobá i mně nebo něco, díky čemu se mohu s hrdinkou sžít a díky tomu lépe pochopit její chování a postoje. Problém může být tedy v tom, že si se Sam nejsme snad ničím podobné a tudíž to sžívání nebylo tak lehké. Co mě iritovalo, byla její téměř posedlost Jackem, což je přítel její starší sestry. Už od první chvíle mi nebyl sympatický a tak jsem doufala, že Sam tahle poblázněnost brzy přejde. Místy jsem opravdu měla chuť jí něčím praštit po hlavě, aby se probudila a přestala vidět svět před růžové brýle. Jak už to bývá, zaslepenost takovéhoto rozsahu většinou brání něčemu dalšímu a lepšímu.

Koho jsem si ale naprosto zamilovala, byl David. Abych řekla pravdu, vůbec jsem zprvu netušila, kdo je. Zprvu jsem tipovala prosto nějakého obyčejného kluka. Ale ejhle. Líbilo se mi, že i přesto jakou „roli“ David měl, se choval jako jeho ostatní vrstevníci a ne jako někdo s takovým otcem.

Zároveň byla kniha naprosto dokonalým příkladem toho, jak se lidé dokáží na veřejnosti chovat a jednat tak, aby tím sami neutrpěli škodu, i když by to znamenalo ublížit někomu jinému. Stačí zaslat do soutěže obrázek, který má vyjadřovat výhled z okna, a porotci raději vyberou takový, který ukazuje Ameriku z té lepší stránky a pravdu, která by se asi ne všem nelíbila, raději shodí ze stolu, aby se jí nikdo nedozvěděl. Při téhle části knihy jsem měla nutkání toho prezidenta a ostatní něčím praštit.

Když tedy pominu hlavní hrdinku, byla kniha skvělá. Obsahově sice kratší, takže by si klidně zasloužila prodloužení, ale zato chytlavá, vtipná a oddechová. Už jen jméno autorky garantuje skvělé počtení. Pokud očekáváte do detailů propracovanou a ve všem dokonalou knihu, tak to nebude asi nejlepší volba, ale pokud chcete pouze strávit hezký pohodový večer s pěknou knížkou, jděte do ní. U hrdinky se nasmějete opravdu hodně.

Líbilo se mi to? Ano, i když to je taková teen kravinka. Ale skvělá a vtipná kravinka.