RC review: Strážci minulosti - bouře začíná

Název: Bouře začíná
Série: Strážci minulosti #1
Autor: Damian Dibben
Datum vydání: 27. března 2012
Počet stran: 380
Nakladatelství: Egmont
Jakeovi rodiče zmizeli a mohou být na jakémkoli místě na světě – a zároveň v kterékoli době v minulosti. Rodina Djonesových má totiž ohromující tajemství: patří ke STRÁŽCŮM MINULOSTI, tajné společnosti, která cestuje staletími a brání zločincům, aby zasahovali do dějin a přetvářeli si je po svém.

Na začátku pátrání po rodičích je Jake vytržen z Londýna 21. století, přemístěn do Francie 19. století a dopraven do Bodu nula, kde se nachází ústředí společnosti strážců. Zde se seznámí s podivuhodnou skupinou agentů a vůbec poprvé uslyší o obávané rodině Zeldtových, která má v plánu zničit náš svět, jak ho známe…

Minulost je v nebezpečí; jen Jake Djones ji může zachránit!
(tento trailer se mi líbí více, než ten mluvený níže)

Celý svůj život si Jake Djones myslel, že jeho rodiče pracují jako obyčejní a nudní prodejci koupelen, nicméně ve chvíli, kdy ho při cestě ze školy unesou naprosto neznámí lidé, se vše začne měnit a Jake zjišťuje, že rodiče zadní prodejci koupelen nebyli. V následujících dnech či rovnou týdnech musí naprosto přehodnotit svůj dosavadní život a vrhnout se po hlavě do záchrany svých rodičů. Ti totiž uvízli kdesi v šestnáctém století v italských Benátkách, kdy se snažili odhalit lorda Zeldta a jeho nedobré úmysly. A jak to je možné? Djakeovi rodiče stejně jako jeho teta a i on sám zdědily schopnost cestovat časem. Velká většina těchto cestovatelů pracují jako takzvaní strážci minulosti, kteří se snaží zabránit tomu, aby někdo minulost změnil. A právě při jedné z jejich akcí zůstali uvězněni v minulosti. A tak přichází na řadu Jake – naprostý nováček mezi strážci, pro kterého jsou všechny zážitky s cestováním něco jako sen. Shodou okolností se právě Jake stává jedinou osobou, která dokáže situaci vyřešit a všechny zachránit.

O téhle knížce jsem se poprvé dozvěděla, když jsem jela po eskalátoru v metru. Jedu si a najednou koukám, že je vedle mě plakát s knihou, kterou ještě neznám a o které jsem dřív neslyšela. Proto mě to zaujalo a já si o knize musela zjistit něco více. Anotace mě jednoznačně velmi zaujala a já její obálka jakbysmet. Sice se mi naše česká obálka nelíbí zas až tolik jako ta originální, která mi připadá mnohem poutavější a více odpovídající ději, ale vlastně ta naše není zas tam moc jiná. Krásné pozadí moře a krásně nasvíceným městem je stejné, jen k němu přibil kluk v kapuce. I tak obálka dokáže jistě zapůsobit.

Moje nová vlastnost – nečíst anotace se projevila i u této knihy a proto jsem s knihou prakticky vkročila do neznáma. Nevěděla jsem, o čem kniha bude, jaké téma zpracování nebo pro jakou věkovou kategorii je vhodná. Obálka knihy mí tak trochu říkala, že by se mohlo jednat o něco dobrodružného a o něco pro takové mladší čtenáře a nemýlila jsem se.

Kniha začíná pěkně akčně. Autor na nic nečekal a rovnou na první stránce nás vtáhnul do svého dobrodružného příběhu. Pro Jakea je vlastně celý následující vývoj události naprostým překvapením, protože ani on sám netušil, že by se jeho každodenní obyčejná cesta ze školy domu mohla proměnit v dobrodružnou cestu o stovky let zpátky, ze které se ale ani nemusí vrátit v pořádku. Autor si pro svou knihu vybral téma cestování v čase. Doplnil ho však svými vlastními prvky a úpravami, které z příběhu udělali ještě originálnější příběh. A originálně působil i na mne. Nějakou knihu o cestování v čase jsem již četla, takže jsem autorovy úpravy uvítala, protože pak bych určitě nedělala nic jiného, než knihy porovnávala.

I přesto, že se mi příběh a ten samotný nápad velice líbit a zaujal mě, kniha postrádala to něco, co by mě popostrkávalo k tomu, abych četla dál a dál. Ani zakončení kapitol nebylo takové, kdyby mi to nedalo a já bych se musela do další pustit. Takže proto mi trvalo na můj vkus až moc dlouho knihu přečíst. Další nevýhodou pro mě bylo to, jak byla kniha v hodně bodech knihy poměrně naivní. Samozřejmě to není vůbec chyba knihy nebo autora, protože taková kniha prostě je, jen mě se to v knize moc nelíbilo. Asi byla kniha na můj v kus moc „dětská“ – třeba nechápu, jak někdo mohl uvěřit tomu, když se Jake a Topaz vydávali za pár ruských milionářů. Vždyť jim bylo jen patnáct. Kdyby mi bylo tak okolo třinácti až patnácti let, tak bych byla asi více nadšená.

Miluji, když má kniha vysvětlivky, když jsou výrazy, které by ne všichni čtenáři nemuseli znát, označeni hvězdičkou a vysvětleny dole na stránce. Takovéhle knihy mám vždycky ráda. Tahle kniha to má taky, ale po takové třetině knihy mě to začalo lehce iritovat. Označené bylo prakticky všechno, co znělo trochu neznámě, samozřejmě to není nic špatného, ale když se pak na skoro každé stránce vyskytují tak maximálně tři vysvětlivky, začně vás to po chvíli při čtení otravovat. Neustále jsem se tedy při čtení zasekávala a chtě nechtě jsem se podívala, co se ve vysvětlivkách píše. Na můj vkus jich tam bylo až moc.

Autor má ale opravdu velkou a skvělou fantazii. To musím uznat. Chvílemi mě až udivovalo, co všechno dokázal vymyslet a následně do knihy vložit. Kniha pak působila opravdu propracovaně a vůbec mi nepřišlo, že by měl příběh nějaké výrazné nedostatky nebo mezery. Navíc se v knize prakticky neobjevovaly chvíle, kdyby děj stál nebo se nedělo nic zajímavého. Vždy měl autor v rukávu nějaké eso, které použil v tom nejvhodnějším momentě.

I přesto, že kniha měla nespočet pozitiv a byla celkově velmi dobrá, nebylo to nic, co by mě opravdu dostalo. Kniha neměla to, co by z ní dělalo knihu, na kterou bych jen tam nezapomněla nebo někdy v budoucnosti přemýšlela o jejím opětovném přečtení. Nicméně jsem velmi ráda, že se mi kniha dostala do rukou a já si jí přečetla. Opravdu jsem si potřebovala po dlouhé době přečíst něco odlišného, co by vyžadovalo otevřít se fantazii a představovat si děj.

Strážci minulosti jsou prvním dílem v poměrně méně obsáhle sérii, která se může chlubit pouze dvěma díly. Nicméně vzhledem k tomu, že druhý díl vyšel v originále teprve letos v srpnu, je možné, že ještě další díly přibudou. Nejsem si jistá, jestli se opravdu vrhnu i na druhý díl, který ještě letos vyjde, ale třeba nakonec změním názor, přečtu si ho a svůj názor na sérii ještě přehodnotím.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Egmont.