RC review: čísla - Chaos

Název: Chaos
Série: Čísla #2
Autor: Rachel Ward
Datum vydání: 22. 11. 2011
Počet stran: 368
Nakladatelství: Egmont

Adam je šestnáctiletý kluk, který se vzhledem neliší od svých vrstevníků. Přesto je naprosto výjimečný. Stejně jako jeho matka i on vidí čísla. Když se někomu podívá do očí, vidí je. Zpočátku nevěděl, co znamenají. V den smrti své matky pochopil, že jsou to data úmrtí. Vede si poznámky ve svém bloku, kam zapisuje informace o lidech, s nimiž se setká, a jejich čísla. Na stránkách se neustále opakuje číslo 112027. Je jasné, že ten den se stane v Londýně katastrofa velkého rozsahu, při níž zemřou tisíce lidí.

Osudné datum se neodvratně blíží a Adam se trápí čím dál víc. Neví, co má dělat. Neví, jak varovat lidi, aby Londýn opustili a zachránili si životy. Neodvažuje se o tom nikomu říct, bojí se, že by mu nikdo nevěřil.

Ale není sám, kdo o katastrofě ví nebo ji alespoň tuší. Jeho spolužačku Sáru pronásleduje několik měsíců děsivý sen. Vidí Londýn v plamenech, bortící se budovy, mrtvé a zraněné v sutinách. Sára utíká z domova a Adam ji hledá, až ji konečně objeví v jednom squatu. Společně přemýšlejí, jak katastrofě zabránit a jestli je to vůbec možné. Podaří se jim najít způsob, jak lidi varovat? Pokusí se o to? A bude jejich úsilí vůbec k něčemu?
Představte si, že u každého, koho potkáte, nevidíte pouze, jakou barvu mají jeho oči a jak husté má řasy, ale také i číslo. A to ne jen tak obyčejné číslo. Adam stejně jako jeho matka Jem vidí v očích všech lidé datum – den, kdy zemřou. Tento dar či spíše prokletí Adamovi vůbec nezjednodušuje život. Naučil se s tím ale žít a nenechávat se tím ovlivnit. To ale není vůbec lehké, kdy Adam začně náhodně vídat v očích lidí jedno a to samé datum. Datum, kdy má zemřít nesmírné množství lidí a to přesně v centru Londýna, tam, kde před několika lety zažila Adamova matka něco podobného. Tragédii, utrpení a smrt. Adamovi nejsou osudy nevinných lidí lhostejné, jediné co chce, je zabránit rychle se blížící novoroční tragédii. Adam na své cestě za hledáním východiska není sám a právě i jeho osobní život bude mít v příběhu velkou roli. Co upřednostní? Rodinu a lásku nebo osudy tisíce lidí?

Čísla s příhodným podnázvem Chaos jsou druhým dílem ve stejnojmenné trilogii od americké autorky Rachel Ward, která se sérii rozhodla pojmout trochu jinak. Kromě velmi originálního námětu autorka zvolila poměrně hodně nespisovnou mluvu, kterou ne zrovna každý čtenář dokáže skousnout. Mně samotné to při čtení prvního dílů také vadilo, ale podle mne si na to šlo zvyknout. Samozřejmě i nadále vadily výrazy jako „vosobní“ nebo „vodejdeme“, ale když to čtenář až tak nevnímá, není to nijak hrozné. První díl se mi překvapivě opravdu moc líbil. Jde totiž o velmi čtivou a vážně akční a emociální knihu, takže jsem se na pokračování nesmírně těšila.

Ten kdo četl předchozí díl, určitě ví, jak silné bylo zakončení příběhu o Jem. Když už si člověk myslí, že se postavy dočkají šťastných chvílí, tak autorka přijde s něčím naprosto neočekávaným. Pamatuji si, že ze mě ten konec dostal i nějakou tu slzu. Pokračování nabízí to samé. Ne-li je ještě lepší. Rachel Ward je vážně kouzelnice, co se týče psaní opravdu silných chvil a vyjadřování emocí pomocí naprosto obyčejných vět a slov. Sama jsem při čtení několikrát přemýšlela nad tím, jak autorka dokázala volit tak obyčejná slova a slovní spojení a přitom nimi tolik zapůsobit. Ne každý spisovatel totiž tohle dokáže a povede se.

Nespisovný jazyk však není jedinou zvláštností. Celé kniha je pojata a napsaná opravdu velmi zajímavým a chytlavým způsobem, díky kterému budete mít knihu přečtenou klidně za večer nebo dva. Kdyby se mi do čtení nemotala škola a učení na písemky, rozhodně by se doma čtení razantně zkrátila. Díky střídání opravdu kraťoučkých kapitol a těch na autorku docela dlouhých mi přišla opravdu vhod. Já mám všeobecně velmi ráda knihy s kratšími kapitolami, takže i když nemám zrovna hodně času, ale třeba jen krátkou přestávku, můžu si přečíst celou kapitolu a ne se zaseknout v polovině.

Alex se neskutečně podobal své matce Jem. Jejich názory i samotné chování bylo tak podobné, že nebylo pochyb, že jde o matku a syna. Opravdu silné chvíle byly, kdy Adam na svou matku, která zemřela v poměrně nízkém věku. V těch okamžicích mi ho bylo tak neskutečně líto, ale zároveň se mi líbilo, že jak tomu v knihách často bývá, i za nedobytnou a neústupnou maskou se skrývá obyčejné dobré srdce a i když se Adam často tvářil silně a odhodlaně, bylo vidět, že své pravá emoce a pocity často před ostatními skrývá. Velké plus ode mě dostal za to, že dokázal opravdu rozbrečet. Ono když se v knihách neustále objevují takoví ti přeidealizovaní hrdinové, je takovýto tip velkým oživením a opepřením knihy.

Děj knihy se stejně jako v minulém případě odehrával v centru Anglie – v Londýně. Ano! Londýn byl skvělá volba. Tolik možností a nepoužitých nápadů dokáže poskytnout jen opravdu málo používané město či země jako dějiště. Nad Amerikou bych asi zase kroutila oči a skousla to, ale Anglie bylo naprosto skvělou volbou pro tuto sérii. Rachel Ward nemohla vybrat lepší místo. Navíc Londýn v kombinaci s katastrofou ze začátku může působit jako ne zrovna ta nejlepší volba, ale po přečtení to lepší být nemohlo.

Většinou jsem se setkala s názory, že i když je tato kniha velmi dobrá, tak ta předešlá byla lepší. V tomhle si troufám nesouhlasit. Oba dva díly vážně velmi dobré, jen se mi zdálo, že oproti knize Na útěku, nabídl Chaos mnohem více akce, děje a emocí. Já tento díl hodnotí jednoznačně pozitivněji než předešlý. Rozhodně tato sérii stoupá výše a výše a na závěrečný díl budu s velikým očekáváním čekat jako na vánoce.

Mé díky patří nakladatelství Egmont za poskytnutí recenzního výtisku.