RC review: Drakie

Název: Drakie
Série: Firelight #1
Autor: Sophie Jordan
Datum vydání: Srpen 2012
Počet stran: 296
Jacinda od malička žije s cejchem výjimečnosti a ví, že každý její krok je sledován. Touží ale po svobodě rozhodovat se sama za sebe. Když poruší nejposvátnější zásadu svého druhu, skoro za to zaplatí životem. Zachrání ji krásný cizinec, který byl poslán, aby lovil takové, jako je ona, potomky draků, kteří na sebe dokážou vzít lidskou podobu.

Jacindina rodina je nucena uchýlit se do světa smrtelníků, kterému není lehké se přizpůsobit. Jediným světlem je pro Jacindu Will, který v ní rozdmýchává její dračí podstatu. Cítí k němu neodolatelnou přitažlivost, ale přitom zná jeho temné tajemství. On a jeho rodina jsou lovci. Za každou cenu by se mu měla vyhýbat. Tak málo stačí, aby se z ní navždy stal člověk!
Bájní draci tak jak si je pamatujeme z příběhů, bájí, knih a pohádek se sice již po zemi neprohánějí, ale žijí mezi námi v utajení jejich potomci. Potomci draků. Tito lidé, žijící v dračích kmenech po celém světě, mají schopnost brát na sebe podobu draka, ale každé zvláštnost zahrnuje i nebezpečí - Existují krutí a nemilosrdní lovci draků, kteří udělají cokoliv, aby jednoho z nich chytili. Drakie a drakiové si tak musí dávat velký pozor a létat pouze v noci. Jacinda prožila celý svůj život v kmeni, kde si jí všichni cenili jako princeznu – jako jedna z mála v historii dokáže totiž sršet oheň. To nikdo po staletí nedokázal. Z toho důvodu byla vybrána jako partnerka budoucího alfa samce Cassiana. Jacinda však není tím, kdo by striktně dodržoval pravidla. Miluje létání v dračí podobě a právě tohle jí dostalo do problému, který naprosto změnil její život. Poruší jednu ze zásad svého druhu a lovci jí málem zabijí, nebýt jednoho z nich, kdo jí nechal jít. A tak se Jacinda svou matkou a sestrou nedobrovolně vstupuje do světa smrtelníků, kde bude muset své tajemství střežit jako oko v hlavě. Hlavně se bude muset naučit ovládat svou dračí část.

Draci, ano! Ani jsem netušila, jak moc mi takovýto typ knihy chyběl. Už je to pár let, co jsem četla Eragona a vplula do mistrovského Paoliniho příběhu o dracích. Drakie je i přesto, že má stejný hlavní motiv, naprosto odlišná. Ne-li vlastním způsobem lepší. Celé autorčino pojetí příběhu je docela jiné. S knihou se nemusíme spoléhat jen na svou fantazii a cestovat daleko do vymyšlených světů plných kouzel a zlých nepřátel. Kniha Drakie se totiž odehrává v našem lidském světě. Avšak ne vše je známo všem. Drač kmeny žijí v utajení a obyčejné smrtelnicí až na lovce o jejich existenci neví. Jen tohle mi stačilo k tomu, abych si knihu po pár stránkách zamilovala. Draci, lovci, zakázané láska – skvělá kombinace.

Autorce se již první kapitolou povedlo zapůsobit. Ihned nás totiž vrhá do víru akce a nevystavuje čtenáře zbytečnému protahování. Již první kapitola si dokáže upoutat vaší plnou pozornost. Podle mne je lepší, když kniha dokáže něco nabídnout již na začátku, pak totiž už nemám takové obavy z toho, jestli se mi kniha zalíbí či ne. Drakie se mi tedy brzy dostala pod kůži a já mohla již v tu chvíli s jistotou říct, že ta kniha bude vážně skvělé. Vážně moc skvělé.

I když jsem se v dračím kmeni moc neohřála, bylo cítit, jak si na tom autorka dala velmi záležet. Šlo jí jistě o to, aby byl příběh vymyšlený do posledního miniaturního detailu a aby to na čtenáře dělalo dobrý dojem. Rozhodně se jí to náramně povedlo. O tohle se snaží zajisté každý autor, ale Sophie Jordanová svým způsobem vypravování dokázala vytvořit dechberoucí mix fantazie a reality, ve kterém bylo občas těžké fantazii od reality odlišit.

Pro Jacindu bylo velmi těžké začít znovu v neznámém městě, v zemi a bez přátel velmi těžké a já se jí vůbec nedivím. Z knihy byla cítit její bezmoc a strach z toho, že se někdo její tajemství dozví. Navíc přestěhovat se do města prakticky uprostřed pouště byl jeden z hlavních záměrů její matky, jejíž myšlení a jednání mi přišlo hrozně zvrácené a vůči Jacindě vážně nefér. Podle mně se vůbec nezajímala, co Jacinda cítí, co chce a co si myslí, neustále se snažila rozhodovat za ní a nenechávala jí prakticky žádnou možnost volby. Jediné o co jí šlo, bylo, aby se zbavila své dračího já a zapomněla na svůj dosavadní život. Jenže tuhle část na sobě Jacinda má nejvíce ráda. Podobně jako její matka se chovala i její vlastní sestra. Tamra se totiž nikdy nepřeměnila na draka a proto jí kmen prakticky izoloval. Zato jacindu všichni měli vždy (kvůli jejímu nadání) rádi. Proto dává většinu věcí, které se v poslední době v jejich životě událi, za vinu právě Jacindě. Podle mne v tom byla hodně závist a i tak trochu nenávist. I když Tamra svou sestru má svým sesterským způsobem ráda, neumí to pořádně dát najevo, a proto dává najevo spíš všechny ty negativné věci a s jejich matkou si jde ruku v ruce.

Jedním z hlavních motivů celé knihy je láska. Láska mezi dvěma naprosto odlišnými a pro sebe naprosto nevhodnými mladými lidmi – Jacindou a Willem – nepřáteli. Mezi Jacindou a Willem to byla prakticky láska na první pohled i přesto, že ve chvíli, kdy se setkali poprvé, o sobě navzájem určitě neměli dobré mínění. To hlavně Jacinda o Willovi. Nicméně vztah mezi „lovcem“ a „kořistí“ má vždy něco do sebe a příběh hezky příběh doplňuje. Líbilo se mi, jak se to mezi nimi postupně, ale zase nemoc pomalu ani rychle vyvíjelo a jak na jejich vztah působily i ostatní důležité aspekty knihy.

Když jsem se do knihy pustila, vůbec jsem si nemyslela, že bych s knihou mohla skončit jen o pár hodin později. Přesněji jen o tři. Jenže kapitoly ubíhaly, příběh gradoval a začal být návykovější, až jsem dostala až na samotný konec příběhu, který nebyl sice vůbec podle mých představ, ale vzhledem k tomu, že jde o první díl třídílné série, nechala autorka otevřená vrátka dalšímu dílu, který se bude moci pěkně „rozjet“. Podle mne bude rozhodně o co stát, protože jestli máte rádi příběhy s motivy draků, tuhle knihu a hlavní hrdinku si zamilujete stejně jako já a budete bedlivě sledovat její každý krok či špatné rozhodnutí až do velmi překvapivého a působivého konce.

Dalšího dílu o drakii Jacinde se dočkáme sice až v prosinci, ale s takovou nabídkou jiných skvělých knih, se ani nenadáme a ty čtyři měsíce utečou jako nic.

Za recenzní výtisk velmi děkuji nakladatelství CooBoo.