RC review: Hra o trůny - grafický román

Název: Hra o trůny - grafický román
Série: Svazek #1
Autor: R. R. Martin, Tommy Patterson, Daniel Abrahams
Datum vydání: 10. července 2012
Počet stran: 240
Nakladatelství: Egmont
Zima se blíží. Takové je strohé motto rodu Starků, který spravuje jménem krále Roberta Baratheona, vládce Sedmi království, Severní léno. Jejich sídlem je Zimohrad, kde v míru a pohodlí žije strážce severu Eddard Stark se svou hrdou ženou Catelyn, syny Robbem, Brandonem a Rickonem, dcerami Sansou a Aryou a svým levobočkem Jonem Sněhem. Nad Sedmi královstvími se však stahují mračna. Z východu ohrožují krále Roberta princezna Daenerys a její bratr Viserys ze starobylého královského rodu Targaryenů. Na severní hranici, za starobylou Zdí, se zase probouzejí strašlivé nadpřirozené bytosti, které lidé během staletí dlouhého léta odkázali do říše mýtů.
Hra o trůny – ať už knihy nebo seriál – je v poslední době fenoménem. Knihy jsou velmi vysoce hodnoceny (ani jeden z dílů série nemá na Goodreads hodnocení nižší než 4.20) a seriál se stal skoro před noc hitem. Proto se kromě přeložených knih do češtiny dostal do rukou čtenářů i mistrovský grafický román – svazek první. A hra začíná znovu.

O Game of thrones jsem toho slyšela už hodně. Jako první jsem věděla o existenci seriálu, ale nijak více jsem se o něj nezajímala. Nijak jsem nepociťovala nutkání začít seriál sledovat a tak jsem tomu dávala čas. Postupem času jsem zjistila, že je seriál natočen na motivy taktéž všeobecně velmi oblíbených knih od autora R. R. Martina. Vše se ale změnilo v období letošních prázdnin, kdy jsem v knihkupectví zaregistrovala až moc dobře vypadající knihu se stejným názvem a jelikož mi bylo divné, proč najednou vypadá kniha jinak, něž ty ostatní, tak jsem vzala knihu do ruky a otevřela.

Žádný grafický román nebo ani pořádný komiks jsem nikdy nečetla, pouze jsem viděla jen ukážky grafických románů k Vampýrské akademii a Zavrženému. Ty mě zaujaly, ale s grafickým románem hry o trůny to opravdu nejde srovnávat. Oproti hře o trůny totiž dle mého názoru působí ostatní poměrně jednoduše a trochu dětsky. Tento román z dílny ilustrátora Tommyho Pattersona a Daniela Abrahamse pod dohledem samotného autora R. R. Martina je od všech ostatních opravdu velmi hodně odlišný a to jak samotnými ilustracemi, tak i pojetím a provedením.

Stačí jen knihu otevřít a hned na vás dýchne ta atmosféra. Sama jsem se divila, jak mě dokázal zajmout grafický román série, kterou jsem vlastně před tím nečetla a netušila, o čem je. Už od první chvíle v knihkupectví jsem si přála knihu mít a přečíst si jí.

Každá ilustrace v knize je naprosto jedinečná a nádherná. Ilustrátor Tommy Patterson je vážně neskutečně nadaný, protože vytvořit něco takového je prostě neskutečné. Navíc si myslím, že pracovat jenom na jedné z nich muselo zabrat tolik času, že má můj veškerý obdiv. Jak jsem již psala, celá kniha na vás dýchne svou velmi jedinečnou a odlišnou atmosférou a svým provedením. Co bylo ještě skvělé, bylo poskládání všech ilustrací dohromady, volba pozadí a všech barev. Jako celek to na mě působilo velmi pozitivně a tak trochu i temně a tajemně.

Kniha navíc obsahuje úvodní promluvu autora R. R. Martina o tom, jak celá ta myšlenka vytvořit grafický román probíhala a jak se román krůček po krůčku rodil, což bylo velmi zajímavé číst a na konci si mohou čtenáři, které zajímá, jak se jednotlivé ilustrace vytvářeli a jakou to dalo práci, přečíst poměrně velkou část celé knihy, ve které ilustrátor popisu vše zajímavé.

Jsem velmi ráda, že se mi tato kniha dostala do rukou a že jsem měla možnost si ji přečíst. Moc velmi se mi líbila a jen díky ní si v brzké době plánuji pořídit sérii knih Hra o trůny a začít sledovat seriál. Když si ho všichni okolo mně chválí, tak si jsem docela jistá, že i mě se bude velmi líbit.

Mé velké díky patří nakladatelství EGMONT za zaslání recenzního výtisku.