Recenze: Espressologie

• Název: Espressologie
  • Autor: Kristina Springer
  • Datum vydání: říjen 2012
  • Počet stran: 192
  • Nakladatelství: CooBoo
Sedmnáctiletá studentka Jane si přivydělává v malé kavárně jako baristka a časem vytvoří teorii, podle níž se charakter lidí pozná dle jejich oblíbené kávy. I jí samotné to přijde jako trochu bláznivý nápad, ale jen do doby, než dá dohromady několik párů, kterým to pak úžasně klape. V tu chvíli se z ní stává espressologická hvězda, k níž si chodí pro radu a rande lidé z celého města. Ale dokáže Jane najít životní lásku i pro sebe, nebo bude jediná, komu se štěstí vyhne?

Snad každý milovník kávy se musí nad touto knihou pozastavit. Prostředí kavárny, káva kamkoliv se podíváte a to vše s příchutí lehké romantiky. Není to snad ideální kniha všechny kávomily s romantickou duší? Já o tom nepochybuji. Sama zbožňuji kávu a není den, abych nějakou zrovna nedržela v ruce.  Tato útlá knížka byla proto mou jasnou volbou na strávení příjemného odpoledne s právě jednou kávičkou. Výsledek? Potřebuji další kávu.

I přesto že bezprostředně miluji nadpřirozené motivy knih, tato knížka společně s malým množstvím dalších knih v podobném duchu, patří do mých opravdu top knih. Po slupnutí takovéto knihy je v tu chvíli čtenáři jedno jakou obálku kniha má, jak byla tlustá či tenká, nebo jak moc je ve světě známá. Síla příběhu skrytého pod tím vším, který na nás nenápadně vystrkuje růžky na policích knihkupectví, je vždy tou hybnou sílou celé knihy. Stačí se do knihy dostatečně dostat, porozumět tomu, co chtěl autor skrze knihu říci a jsme tam. Espressologie mi také zpočátku připadala moc tenká, nezáživná a moc jednoduchá, přesto vše, se stačilo jen pořádně začíst a vidět mezi řádky.

Ano, Espressologie opravdu představuje velmi jednoduchý a přímočarý příběh, kde nedozvíte žádnou vedlejší informaci. Autorka jde současně pouze s hlavní dějovou linií, která se od začátku až do konce nemění. Někomu může připadat, že v takovém případě musí být kniha poměrně strohá, avšak vždy záleží na tom, jak se spisovatel svého díla zhostí. Děj knihy může být sebeméně útlý ale se správně volenými mluvnickými prostředky, jako tomu se je u Espressologie, se z krátké novely může rázem stát opravdu objemná novela.

Hlavní hrdinka – kávová dohazovačka! Je neskutečné, že i když se v současnosti snaží tolik autorů přijít s něčím ultraoriginálním a jedinečným, někomu jinému stačí vzít svou hlavní postavu, zasadit jí do reálného světa pracujících lidí vydělávajících si na živobytí či školné, postavit ji za pult kavárny a je to. A to stačilo opravdu málo prvků, které tohle vše vytvořili. Na určitých knihách jako je Espressologie je jedinečné, že z mála dokáží vytvořit hodně. On totiž i jeden malinkatý nápad, který někomu jinému může připadat jako bezvýznamný, může mít mnohem větší sílu a na čtenáře zapůsobit mnohem přirozeněji.

Vždy s úsměvem na tváři. Tak jsem s jistotou při četbě knihy vypadala já. Nikdy mě v knize nic nerušilo. Nic, co by mě donutilo se na chvíli pozastavit a zamyslet. Jednotlivá slova se mi pomalu zarývala do mozku, až jsem měla celou knihu perfektně před očima. Krásně jsem si všechny situace dokázala živě představit. Právě toto mám na knihách velmi ráda, působí to pak, jako bych celou knihu okopírovala, přesunula jí svého přehrávače v mozku a pustila jako film.

S knihou Espressologie jsem jistě nešlápla vedle. Dokázala si udržet mou pozornost až do samotného konce. Autorčino jednoduchá a přímočaré vypravování příběh dostatečně okořeňuje a vnáší do něj potřebnou jiskru, která mi často v knihách chybí. Jsem si jistá, že by byla Espressologie i skvělým filmem.