RC recenze: Čas mezi námi

Série: Čas mezi námi #1
Autor: Tamara Ireland Stone
Překlad: Michaela Škultéty
Datum vydání: 28. listopadu 2013
Počet stran: 304
Nakladatelství: Knižní Klub
Středoškoláci Anna a Bennett se správně nikdy neměli potkat. Ona žije v roce 1995 v malém městečku poblíž Chicaga, on v roce 2012 v San Francisku. Bennett však disponuje zcela výjimečnou schopností: dokáže cestovat časem i prostorem. Tak se dostane i do Annina života a navzdory svému přesvědčení se do ní zamiluje. Jejich vztah se prohlubuje a Bennett postupně odhalí Anně všechna svá tajemství. Zákony času jsou však neúprosné a hrozí, že Bennett nebude moci zůstat v minulosti, do které vlastně nepatří. Podaří se Anně a Bennettovi přelstít neúprosný osud, nebo je čas rozdělí navždycky?

Anna a Bennett – dva mladí lidé, jejichž cesty se nikdy neměly střetnout. Za vším stojí maličký problém. Anna žije v roce 1995, zatímco Bennett v roce 2012. Schopnost cestovat v čase mu umožňuje vracet se do minulosti a být svědkem těch nejlepších koncertů, které se kdy udály. Problém, který nastal během jeho jedné cesty do minulosti, však donutil Bennetta navštívit Anninu současnost a strávit v ní podstatnou dobu. Na místní škole mu do cesty vběhne Anna, dívka, kterou se zpočátku snaží zcela ignorovat, ale osudu člověk neporučí. Anna se tak stává jedním z mála lidí, kteří vědí o Bennettově daru. Leč se zdá být cestování v čase úžasnou schopností, má své temné stránky. Existuje totiž možnost, že Bennett nebude moci dále zůstat v minulosti, do které nepatří. Vyhraje nakonec minulost nebo přítomnost?

Tuto další cestovatelskou knihu jsem měla v merku už delší dobu. Nejistě jsem po ní pokukovala a váhala. Knihu s motivem cestování v čase vždy uvítám, ale to neznamená, že každá stojí za to. V případě téhle se mi zalíbilo spojení cestování a klasické romantiky, což jsou mé dva velmi oblíbené aspekty, které lze naleznout v knihách. Až do chvíle, kdy kniha vyšla česky, jsem nenašla chvíli, abych si knihu pořídila, avšak právě české vydání mi vnuklo myšlenku, že bych to přece jen mohla s knihou zkusit.

Čas mezi námi sice započal zlehka a dosti pomalu, což může někdo brát jako první negativum, nicméně mi toto pomalé tempo k příběhu zcela sedělo. Nedovedla bych si knihu představit s jakkoliv svižnějším tempem. Takto příběh pomaličku, ale jistě rozvíjel všechny aspekty děje. Myslím, že pro pochopení celého toho cestování v čase a jeho fungování byla potřeba trochu ubrat a zaměřit se na detaily a maličkosti.

Co se týče samotného cestování v čase, tak musím říci, že se autorce velmi povedlo. Na rozdíl od jiných tematicky podobných knih, se tato nese ve velmi pozitivním duchu a nenacházejí se v ní žádné zbytečně akční, tragické ani nijak negativní události. Autorčino cestování v čase zde působí takřka idylicky a poklidně. Návštěva tropických destinací a jiných kouzelných míst po celém světě. Však to se i k romantickému kontextu chodí nejvíce. Společně to tak tvoří téměř dokonalý román dvou mladých lidí, jejichž láska se doslova vymyká času.

Vztah mezi Annou a Bennettem jsem si užívala od začátku do konce. Nečekejte žádnou šíleně nereálnou slaďárnu, jako bylo Stmívání, spíše ale realistický vztah, který vás upoutá. Oba vědí, že to, co mají mezi sebou, není navěky, ale i tak se snažili si čas, který ještě mají, si co nejvíce užít. Potěšil mě i nadhled nad situaci obou postav. Oběma bylo jasné, že až Bennett zmizí, tak se již nikdy neuvidí. Byli s tím však srovnáni a brali to jako neomylnou skutečnost. Nedošlo tedy k žádným „neopouštěj mě!“ scénám a tím podle mě autorka uhodila hřebík na hlavičku. Tak trochu mi to připomínalo film Ztracený v čase jako postavami, tak i atmosférou a vyrovnaností všech postav.

Bennett mě zaujal svou tajemností. Určitá tajemství si držel až do samého konce. Se svým darem se Anně nechtěl ihned svěřovat, aby jí zbytečně nestáhl do nitra svého ne vždy tak skvělého života. Chtěl, aby dál vedla svůj obyčejný život a nemusela tak po jeho odchodu na něj poté myslet. Na druhou stranu Anna byla vlastně jeho opak. Zajímala se o Bennetta více, než měla. Neustále šťourala do jeho života, snažila k němu dostat a občas byla tak trochu otravná. Nicméně oba působili velmi zajímavě a byli skvělými postavami.

Co mě opravdu překvapilo, bylo, co se událo na samém konci. Během něho se odhalilo několik podstatných informací, které ovlivnily celý příběh. Čtenář se v tu chvíli dozvídá ještě více o Bennettovi a o jeho životě. Vychází tak najevo, že mít takovýto dar není nic jednoduchého. Byla jsem opravdu zvědavá, jak si Tamara Ireland Stone pohraje se závěrem. Kniha sama o sobě nabízela jak klasický šťastný konec, tak i ten méně pěkný. Autorka nakonec tak trochu skloubila obě možnosti a zvolila zakončení, které potěší příznivce obou verzí.

Čas mezi námi je první knihou stejnojmenné dvoudílné série. Už jen to napovídá tomu, že nelze čekat uzavřený konec, ale spíše volně zakončený. Právě to také kniha nabízí. Sama jsem ohromně zvědavá na to, jakou cestou by se pokračování, které bude vypravováno z pohledu Bennetta, mohlo vydat. Věřím, že ani v pokračování Time after time autorka nezklame.

Tato kniha zcela jistě potěší každého příznivce milých romantických příběhu, zahalených nemalým tajemstvím. Velmi mě potěšilo, že se kniha dostala i mezi české čtenáře. Příběh si nemohu vynachválit a doufám, že se druhé a závěrečné knihy dočkáme relativně brzy.

Ráda bych poděkovala nakladatelství Knižní klub za zaslání recenzního výtisku.