RC recenze: Easy

Autor: Tammara Webber
Překlad: Sabina Čechová
Datum vydání: 4. prosince 2013
Počet stran: 304
Nakladatelství: Jota
Sledoval ji, ale neznal ji. Až do chvíle, kdy se stal díky náhodnému setkání jejím zachráncem...

Dívka, která se domnívá, že lidem nelze věřit, na sliby se nedá spoléhat a věrnost je pouhá iluze. Chlapec, který věří, že pravda je relativní, že lži dokážou skrýt nesnesitelnou bolest a vina je neodpustitelná. Potvrdí si navzájem svá přesvědčení, nebo je naopak jeden druhému definitivně vyvrátí?

Když Jacqueline následuje svého kluka na vysokou školu, kterou si vybral, rozhodně nečeká, že se s ní dva měsíce po začátku druhého ročníku náhle rozejde. Dva týdny stráví v naprostém šoku, aby se pak probudila v jiné realitě: je nezadaná, místo na výběrovou hudební konzervatoř chodí na státní univerzitu, bývalí přátelé ji najednou ignorují a poprvé v životě jí hrozí, že z nějakého předmětu propadne.

Při odchodu z večírku je Jacqueline na opuštěném parkovišti napadena klukem ze studentského spolku, do něhož patří i její bývalý přítel. Zachrání ji neznámý mladík, který byl ve správný čas na správném místě, a ona chce jen jediné – vymazat útok a celou tu noc z paměti. Ale její zachránce Lucas chodí na stejné přednášky z ekonomie jako ona, sedí v zadní řadě, skicuje si něco do bloku a při tom se na ni dívá. Její kamarádky ho ohodnotí jako dokonalý materiál na nezávaznou divokou známost, která jí pomůže vzpamatovat se po rozchodu.

Když se z útočníka, který ji napadl, stane stalker, má Jacqueline na výběr: zhroutit se, nebo se začít bránit. Lucas nad ní drží ochrannou ruku, ale sám má svá vlastní tajemství. Najednou je těžké odhalit, co se skrývá za vnějším zdáním, a není jasné, komu se dá věřit.

Stačil jeden rozchod a z Jacqueline se během chvíle stala šedá myš celé univerzity. To by ještě neznamenalo nic, kdyby jí jednoho temného večera nenapadl a nepokusil znásilnit kamarád jejího bývalého přítele. Nebýt Lucase, tajemného zachránce, tak by se jí na místě zhroutil celý život. Nyní Jacqueline touží po jednou – na celý incident zapomenout a žít si dál svůj život. To není však tak jednoduché, když Lucas čirou náhodou navštěvuje stejné přednášky a je vždy přesně tam, kde Jacqueline. Na popud své nejlepší kamarádky se nicméně snaží s Lucasem sblížit, ale to ještě netuší, co v sobě za tajemství skrývá on a jak s jejich vztahem zamává osud.

Jelikož se v poslední době contemporary knihy dostaly v hojném počtu i k nám, do rukou českých čtenářů, tak mě to z toho důvodu k příběhu zas až tak netáhlo. Říkala jsem si, že to bude s jistotou další kniha z mnoha. Jednoduše stejný námět, stejné typy postav, stejný klišoidní konec. To je na tom ale právě to smutné. Jakmile se určitý žánr rozjede, tak na tom přestávám vidět to zajímavé a odlišné. Pak mi to vyloženě přijde „na jedno brdo“. A i přesto tohle bude znít klišoidně, tak právě Easy obsahově míří na vyšší level contemporary knih. A i po několika dlouhých dnech od přečtení této knihy nad ní musím stále přemýšlet, protože to, co nabídla, bylo zcela dechberoucí a „mindblowing“.

Spisovatelka Tammara Webber se ve své knize rozhodla otevřeně mluvit o něčem, co se může přihodit kterékoliv ženě, ale i muži. Do knihy tak zakomponovala téma znásilnění, což je v současnosti jedno z nejzávažnějších témat, o kterém však většina postižených odmítá promluvit. Autorka tak poukazuje na to, že ačkoliv se jedná o neskutečně traumatizující událost, tak vždy existuje způsob jak se s tím vyrovnat a jak se vším naložit.

Jacqueline by se dala vlastně nazvat jednou z těch šťastných, které se ubránily, nebo jim kdosi pomohl. Právě Lucas sehrál v jejím životě velmi zásadní roli. Právě v tu chvíli se jejich cesty střetávají a příběh začíná. Vzhledem k událostem v prvních kapitolách se nedá říci, že by kniha měla pomalý rozjezd. Pomalý byl, ale svým vlastním způsobem. Celé to vybalancovaly pocity a emoce hlavní hrdinky, které jakoby povstávaly ze stránek knihy a vstupovaly do mě.

Je až neskutečné, jak každá věta tohoto příběhu působila tak skutečně. I každičké slovo bylo doslova nabité emocemi. Proto bylo opravdu těžké přestat číst i mezi samotnými kapitolami. Cítila jsem v sobě tolik emocí, že jsem se nedokázala od příběhu oprostit a dát si přestávku. Myslím, že pak bych se jen tak nedokázala vrátit do své předešlé nálady a užít si zbytek příběhu. Easy se u mě projevilo jako ten typ knihy, který musím přečíst na jeden zátah a zcela se do něj ponořit.

Bylo až neuvěřitelné, jak se příběh knihy rozvíjel. Když už jsem si myslela, že nic nového a překvapujícího už přijít nemůže, tak se i přesto něco takového v tu chvíli objevilo. Někdo by řekl pouhá náhoda, někdo osud. Myslím, že právě osud sehrál v příběhu jednu z hlavních rolí. Člověk by si totiž mohl neustále říkat, že kdyby se nestalo tamto, tak by se nestalo tohle. A tak neustále dokola. Nesetkala jsem tak ani s jedním momentem, kdybych se nudila, nebo by mě děj nebavil. Myslím, že ani žádná taková část této knihy neexistuje a to proto, že v sobě Easy kloubí vše potřebné. Silné okamžiky, kdy se rozbrečíte, dojemné chvilky, kdy se usmíváte od ucha k uchu, vtipné pasáže, kterým se nedá jinak než smát a to pořádně nahlas, chvíle strachu, kdy se vám tají dech a vteřiny překvapení, které vás okamžitě odrovnají.

Všechny postavy, i ty mající jen minimální roli, byly vykreslené jako zcela reální lidé, mající obyčejné a někdy i neobyčejné problémy. Vždy však vše působilo nadmíru všedně a reálně, až mi přišlo, jako bych chvílemi nečetla knihu, ale sledovala ve své hlavě film. Jacqueline je nesmírně silná dívka zmítající se ale ve svém vnitřním souboji se sebou samotnou. Po rozchodu s přítelem Kennedym sice nehledala nutně někoho jako náhradu, ale nebránila se tomu, co přijde. A i přesto, že Lucas zpočátku působil tím svým zvláštním tajemným dojmem, tak se právě Jacqueline povedlo odhalit tu část jeho nitra, která byla po léta skryta velmi hluboko v jeho srdci. Lucas si jí jako jednu z mála opravdu pustil k tělu a otevřel jí k sobě svá dveře. I přes několik nedorozumění a tajemství si k sobě oba našli cestu a objevili lásku silnější než cokoliv jiného.

Vše kompletně dovršil nevýslovně perfektní závěr, ke kterému nemám sebemenší připomínku. Spíše nejsem schopna už zmínit nic, protože vše jsou jen a jen pocity a myslím, že těch už jsem vyjádřila mnoho. Easy mi kompletně zamotalo hlavu a já pak ani netušila, jestli se smát nebo brečet nebo usmívat. Když vezmu Easy jako celek, tak bych jej přirovnala asi k takové obrovské ohnivé kouli, která vás zasáhne, odhodí, zcela z vás vytáhne vše živoucí a nechá nechápající ležet na zemi.

A jestli bylo Easy nakonec opravdu Easy? Easy to tedy rozhodně nebylo. Z toho jak jsem se z knihy rozsypala, mohu potvrdit, že Easy bylo skutečně really hard. Co bude zaručeně těžší, bude čtení další knihy této série. Bude se jednat o stejný příběh akorát z pohledu Lucase. Takovéto dvojpohledy se v poslední době začínají objevovat mnohem častěji, nicméně v případě Easy po knize sáhnu bez přemýšlení. Přeci jen přečíst si tento příběh z Lucasova pohledu mi zajisté doslova roztrhne srdce.

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji knihkupectví Dobrovský. Knihu lze zakoupit přímo zde na e-shopu knihkupectví.